single.php

Practical-ampuja Jyrkin kokemuksia valmennuspalveluistamme

Monipuoliset valmennuspalvelumme taipuvat moneksi. Suurin osa asiakkaistamme on työssäkäyvää kuntoliikkujakansaa, mutta mukana on myös kilpaurheilijoita. Asiakkaamme ja practical-ampuja Jyrki Hyyrönmäki kertoo valmennusmatkastaan personal trainer Sannan kanssa.

Ennen valmennuksen aloittamista olin treenannut vuosia omatoimisesti. Tein monipuolista harjoittelua lenkkeillen, hiihtäen ja lihaskuntoa treenaten. En saanut kuitenkaan haluttua tulosta, vaikka harjoittelin useita kertoja viikossa. Juoksukunto ei lähtenyt paranemaan ja esimerkiksi leuanvetotulokset vain heikkenivät. Polvet alkoivat oireilla ja polvien kiputilat estivät harjoittelun välillä lähes kokonaan. Myös alaselkä oireili metsästysreissuilla ja pakaran alueen lihakset eivät toimineet halutulla tavalla.

Haaveissa oli osallistua kivääri-practical ammunnan MM-kisoihin elokuussa 2019. Oli pakko katsoa totuutta silmiin: kroppa ja mieli ei olleet siinä kunnossa, että kilpailusta ainakaan suuria pystyisi saavuttamaan ja omin neuvoin ei harjoittelua saada sille tasolle, että kehitystä tapahtuisi riittävästi.

Lajina practical ammunta on vaativa. Se vaatii keholta todella monipuolista fysiikkaa: nopeutta, hallintaa, voimaa, kestävyyttä, ketteryyttä sekä hyvää koordinaatiokykyä. Samalla pitää pystyä keskittymään ja tekemään nopeita päätöksiä. Lajisuorituksen voi rinnastaa golfiin: radalla on eri määrä suorituspisteitä, stageja, ja kaikki radat ovat erilaisia. Jokainen kilpailu on uniikki, joten etukäteen ei pysty suunnittelemaan sitä, kuinka kunkin stagen suorittaa. Kilpailu etenee kuten golf: aloitetaan tietystä kohtaa ja edetään määrätyssä järjestyksessä. Esimerkiksi sm-tason haulikko kilpailussa pitää olla vähintään 12 stagea ja kilpailu kestää jopa 9 tuntia. MM-kisoissa yksi kilpailu kestää 5 päivää. Tämä asettaakin jo kovat vaatimukset kestävyyskunnolle. Tulos on ammutut pisteet jaettuna käytetylle ajalle.On siis todella tärkeää pystyä kehittämään nopeusominaisuuksia. Yksikin horjahdus maksaa sinulle aikaa ja sen myötä useita pisteitä.

Halu panostaa lajiin nosti tarpeen saada ammattilainen avuksi suunnittelemaan treenit, “ulkoistaa fysiikan kehittäminen” alan ammattilaisen käsiin. Harjoittelu Ääneseudun Kuntokeskus ja Fysiolla työskentelevän valmentaja/Personal trainer Sanna Pason kanssa alkoi keväällä 2018. Kävimme läpi tarpeet ja tavoitteet ja päädyttiin aloittamaan yhteistyö. Kirjoitettiin valmennussopimus, joka jatkui seuraavaan kesään. Valmentaja alkoi perehtymään lajiin, jotta saatiin harjoittelu myöhemmässä vaiheessa riittävän spesifiksi tukemaan lajia. Aikaa fyysisten ominaisuuksien kehittämiselle oli reilu vuosi.

Treenejä lähdettiin jaksottamaan eri ominaisuuksien mukaan. Tehtiin vuosisuunnitelma, joka eteni selvien kausien mukaan: kestovoimaa, perus-/maksimivoimaa ja nopeusvoimaa. Kestävyyskunnon harjoittamiseen kulki oma suunnitelma. Kaikkia ominaisuuksia ei siis lähdetty kehittämään kerralla yhtä aikaa, vaan harjoitteluun tuli selkeä punainen lanka joka ohjasi tekemistä.

Huono liikkuvuus oli isoin haaste alkuun. Lähdimme vahvasti huomioimaan tähän liittyviä asioita harjoittelun puolella, mutta myös ravinnossa/nesteytyksessä ja levossa sekä palautumisessa. Samalla lähdimme vahvistamaan tukilihaksistoa monipuolisesti ja tähän liittyen teimme paljon erilaisia, myös toiminnallisia harjoitteita, jotka tukevat lajissa tarvittavia ominaisuuksia. Erityisesti keskivartalon monipuolinen voimankäyttö ja toiminta piti saada kehittymään. Harjoitteita peilattiin koko ajan practical-ampumiseen lajina ja huomioitiin siihen liittyviä erityistarpeita

Tulokset lähtivät paranemaan melko nopeasti. Liikkuvuuden lisääntyessä myös voimantuotto parani ja ketteryysominaisuudet kehittyivät huimasti. Myös kestävyys lähti paranemaan. Yksi tärkeimmistä kehitystä tukevista asioista huomattiin nopeasti: loukkaantumisia ei tullut ja keho kesti hyvin harjoittelua.

Ensimmäinen välitavoite oli asetettu syksyyn 2018, jolloin kisattiin Salossa Suomenmestaruuksista. Täällä kilpailu oli 3Gun-kilpailu, joka pitää sisällään kiväärin, haulikon ja pistoolin. Saavutuksena täältä Sm 4. sija. Tuntemukset kehon hyvästä toiminnasta kisassa olivat huomattavat: terävyys ja liikehallinta ja -koordinaatio olivat parantuneet huomattavasti ja tämä näkyi kilpaillessa niin, että pystyi ampumaan nopeammin, ilman, että osumatarkkuus kärsi. Eli lajille ehkä tärkein ominaisuus saatiin vietyä huomattavasti eteenpäin. Pääsimme siis hyvin asetettuun tavoitteeseen.

Tämän jälkeen siirryimme kisojen ylimenokauteen ja lähdimme viemään harjoittelussa eteenpäin kehon heikkoja osa-alueita ja keskityimme koko kehon voiman lisäämiseen.  Vuodenvaihteen jälkeen aloimme viemään kestävyyskuntoa eteenpäin. Juoksukilometrejä tuli tässä vaiheessa vähän enemmän, mutta koko ajan rinnalla tehtiin dynaamisia liikkuvuusharjoitteita ja tukiharjoitteita. Keväällä 2019 ampuminen lisääntyi ja tämä huomioitiin myös muussa harjoittelussa.

Alkukesästä 2019 tein pienen kuntotestin vaeltamalla 5 vrk saariselällä. Vuotta aiemmin keho ei olisi tätä kestänyt. Vuosi suunnitelmallista harjoittelua ja ilokseni sain huomata, että vaellusreissu sujui ilma kipuja, polvet kesti hyvin ja pakaran ylä-sivuosan kivut olivat poissa. Pitkäkestoinen energiantuotto oli hyvää ja aamulla olo tuntui hyvin palautuneelta, toisin kuin vuosi takaperin. Valmennuksen tuoma hyöty myös kilpaurheilun ulkopuolelle oli huomattava. Jaksaminen arjessa parani ja myös unenlaatu on parantunut.

Isoin päätavoite valmennukselle oli elokuussa 2019 ammutut MM-kilpailut. Tämä kilpailu jäi kuitenkin väliin tapaturman vuoksi. Syksyllä 2019 pääsin kuitenkin osallistumaan haulikon sm-kilpailuihin ja Virossa ammuttuihin sm-kisojen tasoisiin kilpailuihin. Sm-kisoista  tuli 6. sija ja Virossa 4. sija. Tuloksellisesti saavutettiin valtava parannus edellisvuoteen verrattuna. Tämän hetken kuntotaso mahdollistaa sen, että ensi vuonna maajoukkuepaikka on täysin realistinen.

Yhteistyötä valmennuksessa tehtiin vuoden verran. Kiteytettynä valmennuksen tuomat suurimmat hyödy ovat seuraavat:

  • valmennuksen ammattimaisuus on näkynyt  koko ajan ja on voinut luottaa siihen, että tuloksia tulee ja loukkaantumisriski on minimaalinen
  • on voinut ulkoistaa fysiikan kehittymiseen vaadittavat suunnitelmat ja keskittyä tekemiseen
  • ampuminen lajina on yksilölaji, mutta valmennuksen myötä on saanut tiimin rinnalle, jonka kanssa on voinut jakaa kokemuksia ja fiiliksiä
  • treeni sisällöt ovat olleet rikkaampia ja monipuolisia, on varmistunut oikeat suoritustekniikat
  • oikeisiin asioihin keskittyminen lajin näkökulmasta ja treenien jaksottaminen kilpailujen mukaan.

Upeaa työtä Jyrki ja Sanna! Isot tsempit Jyrkille tuleviin haasteisiin koko Kuntokeskus ja Fysion tiimiltä!

Ääneseudun Kuntokeskus ja Fysio - Äänekosken kattavimmat liikuntakeskuspalvelut rennosti ja asiakaslähtöisesti

Ääneseudun Kuntokeskus ja Fysio Oy sijaitsee Äänekoskella Rautatienkadulla. Meille on helppo tulla niin jalan, pyörällä kuin autollakin. Löydät meiltä mm. kuntosalin, ryhmäliikuntatunnit sekä fysioterapia-, hieronta- ja valmennuspalvelut. Meillä liikkuvat ja viihtyvät kaikenikäiset ja -kuntoiset – Kuntokeskus ja Fysio on meille kaikille.

näytä sijainti kartalla